chalazas آموزش آموزشی زاهدان کودکان

chalazas: آموزش آموزشی زاهدان کودکان جشنواره کتابخانه اجرای طرح اموزشی

گت بلاگز سیاسی اگر اعتماد مردم را سلب كنيم در آینده نظام تاثير دارد ، از اعمال هر روش قان

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه اگر مردم احساس کنند که از رأی‌شان به خوبی پاسداری نمی‌شود، اعتمادشان سلب خواهد شد،‌ تصریح کرد: سلب اعتماد مردم موجب ه

اگر اعتماد مردم را سلب كنيم در آینده نظام تاثير دارد ، از اعمال هر روش قان

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی گروه تحریریه سایت جوان، عباسعلی کدخدایی سخنگو و عضو حقوقدان شورای نگهبان در برنامه «نگاه یک» در مورد آخرین روند انتخابات پیش رو اظهار داشت: در ابتدا باید اتفاق معدن در گلستان را تسلیت عرض کنم، در بخش انتخابات باید گفت که یک کنش اجتماعی در کشور ماست و جایگاه خود را بعد از پیروزی انقلاب در کشور به دست آورده است.
وی افزود: همه کسانی که به آینده خود علاقمند هستند و همه مردم انتخابات را یک نقطه حساس در کشور ما می دانند و انتخابات یک کنش واقعی از سوی مردم است که شاید این کنش اجتماعی در بعضی از کشورها صورت گرا باشد ولی خوشبختانه به علت اینکه نظام جمهوری اسلامی یک نظام مردم سالار بوده و نظامی متکی بر مردم است انتخابات از سوی مردم به خوبی درک و لمس می شود و به همین علت در همه ادوار انتخابات حضور مردم بسیار باشکوه و پرشور بوده است و طبیعتاً در این برهه نیز شاهد حضور پرشور مردم خواهیم بود.

عبارات مهم : قانون

کدخدایی با بیان اینکه وظیفه ما در شورای نگهبان یک وظیفه حقوقی و قانونی ست و بر اساس قوانین و مقررات باید اقداماتی را انجام دهیم، گفت: فکر می کنم تاکنون مراحل انتخابات چه در حوزه اجرا و چه در حوزه نظارت و اقداماتی که همکاران ما در وزارت کشور و ما در شورای نگهبان داشتیم به خوبی پیش رفته است و کارها نظارتی ما چه در حوزه اجرا و چه در حوزه بررسی صلاحیت ها خوشبختانه به خوبی انجام شده است است.
وی در پاسخ به این پرسش که علت تأکید مقام معظم رهبری در مسئله رأی مردم و حق الناس خواندن این رأی چیست، اظهار داشت: این مسئله یک مسئله بدیهی است آیا که نظام ما یک نظام مردم سالار و دینی هست. مبانی دینی اساس نظام ما را شکل داده و حضور پرشور مردم نیز در شکل گیری نظام جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران نقش اساسی داشته هست. امام خمینی(ره) همواره تأکید داشتند که رأی مردم امانت است و زمانی که این رأی در قالب امانت آورده می شود نباید به این امانت خیانت شود.
کدخدایی تصریح کرد: آرای مردم به علت اینکه به مقامات و مسئولان اعتماد می کنند به عنوان یک امانت به آنها تحویل داده می شود و طبیعی است که این انتظار می رود تا افرادی که امانت در دست آن هاست به آن خیانت نکنند و نسبت به آن پاسداری کنند تا به نتیجه نهایی برسند و رهبری نیز بارها بر حق الناس بودن رأی مردم تأکید کردند.
عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه اگر مردم احساس کنند که از رأی ارزش به خوبی پاسداری نمی شود، اعتمادشان سلب خواهد شد، تصریح کرد: سلب اعتماد مردم موجب همکاری کمتر و تأثیر در آینده نظام اسلامی را دارد و به همین خاطر رهبر انقلاب بارها به دستگاه های نظارتی مانند شورای نگهبان و مسئولین و دستگاه های اجرایی این توصیه را داشته اند که هرآنچه که از سوی مردم ارائه می شود باید به صورت واقعی نتیجه های آن اعلام شود و در گزینش افراد باید دقت شود و در موازین دینی و همچنین عقلی رأی مردم به عنوان یک امانت می بایست حراست و پاسداری گردد.
کدخدایی در پاسخ به این پرسش که شورای نگهبان چه برنامه ای جهت صیانت و پاسداری از آرای مردم دارد، اظهار داشت: ما در شورای نگهبان یک وظیفه قانونی داریم و این وظیفه در اصل ۹۹ قانون اساسی به خوبی تبیین شده است و نظارت بر سه انتخابات خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری بر عهده شورای نگهبان است و در قوانین عادی نیز این مکانیزم نظارت و روش های نظارت به صورت جدی بیان شده است و اینها ملاک های ما جهت انجام وظایف مان است.
وی افزود: شورای نگهبان بر اساس وظایف قانونی خود مکلف است از تمام توان خود استفاده کند و نظارت را به گونه ای انجام دهد که موجب سلب اعتماد مردم نشود و شورای نگهبان به عنوان امنای مردم هستند قانون گذار این وظیفه را بر عهده شورای نگهبان قرار داده و ما باید از تمام توان خود استفاده کنیم و هر روش قانونی که می تواند نظارت ما را موثر کند به کار می گیریم تا از رأی مردم پاسداری کنیم.
کدخدایی در مورد وقت تشکیل هیئت های نظارت و ساز و کار این هیئت ها گفت: بر اساس قوانین عادی ما باید هیئت های نظارت را تشکیل دهیم ولی وظایف این هیئت ها تفاوت دارد در انتخاباتی مانند انتخابات مجلس خبرگان رهبری یا مجلس شورای اسلامی هیئت های نظارت دو وظیفه را بر عهده دارند ولی در انتخابات ریاست جمهوری تنها یک وظیفه کلام را بر عهده دارند و انتخابات مجلس خبرگان رهبری یا انتخابات مجلس هیئت های نظارت از معتمدین مردم که به وسیله هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شکل می گیرد آن افراد تعیین می شوند و این هیئت ها وظیفه نظارت بر هیئت های اجرایی را در حوزه بررسی صلاحیت ها بر عهده دارند.
عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه با اشاره به وظایف هیئت های نظارت تصریح کرد: افرادی که جهت انتخابات مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان عضویت می کنند صلاحیت ارزش به وسیله هیئت های اجرایی بررسی می شود و هیئت های نظارت بر کار هیئت های اجرایی نظارت می کنند و هیئت های نظارت استان بر کار هیئت های نظارت ناظر هستند و آن ها با شورای نگهبان می آیند ولی در انتخابات ریاست جمهوری این مراحل وجود ندارد و تنها یک مرحله وجود دارد و آن هم بررسی صلاحیت در خود شورای نگهبان است و بررسی صلاحیت را در خود صحن شورای نگهبان انجام می دهیم ولی علاوه بر این وظیفه در حوزه اجرا نیز کارهای مقدماتی باید انجام شود.
وی افزود: اقداماتی مانند چاپ تعرفه ها و توزیع صندوق ها که هیئت های اجرایی مسئولیت آن را دارند هیئت های نظارت ما باید در این کارها نظارت کنند تا تخلفی صورت نگیرد به طور مثال در مورد تعرفه ها خود طراحی این تعرفه ها از سوی وزارت کشور به شورای نگهبان ارجاع می شود و ما آن را در شورای نگهبان بررسی و در صورت عدم اشکال به مرحله چاپ و اننتشار می رسد در هنگام چاپ نیز ناظرین ما و نمایندگان شورای نگهبان ۲۴ ساعته در چاپ و انتشار این تعرفه ها نظارت دارند در بین رأی گیری نیز ناظرین ما بر سر صندوق ها باید حاضر باشند صندوق ها باید با حضور آنها شروع به کار کند و همه شرح برگزاری انتخابات در حوزه اجرا با نظارت هیئت های نظارت همراه است.
کدخدایی در پاسخ به این پرسش که آیا شورای نگهبان در حوزه تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ورود کرده است و اینکه مواردی از تخلف یا بداخلاقی گزارش شده، گفت: شورای نگهبان به استناد اصل ۹۹ و قوانین دیگر بر تمام مراحل انتخابات باید نظارت کند و این شورا یک نظارت جامع و موثر و یا همان نظارت استصوابی را بر عهده دارد و باید در همه مراحل این نظارت وجود داشته باشد تا شورای نگهبان بتواند اطمینان مورد نیاز را به دست آورد ولی در حوزه قانون گذاری ما در تمامی مراحل یک قوانین حداقلی را داریم و شاید این قوانین ناکارآمد باشند.
وی در ادامه تصریح کرد: در بحث تبلیغات انتخاباتی باید پرسید که این تبلیغات چه تعریفی دارد و قانون تعریفی از آن نداشته است و تنها یک سلسله از ممنوعیت ها و محبوبیت ها را ذکر کرده و سوالی که مدتی قبل مطرح شده است بود و اینکه آیا احکام و قوانینی که در فضای واقعی وجود دراد در اینترنت نیز تسری پیدا می کند، یا خیر که قانون نسبت به این پرسشها سکوت دارد و ما امیدوار بودیم که قانون جامع انتخابات در مجلس به تصویب برسد و دولت نیز اقدامی بکند ولی این قانون به این انتخابات نرسید ولی به یک تعریف از یک تبلیغات نیاز داریم و قانون گذار مولفه هایی را ذکر کند و بعد از آ ن محبوبیت و ممنوعیت و مجازات را نیز ذکر کند.
عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه مواردی از تخلفات در انتخابات های گذشته به قوه قضاییه ارجاع شده است بود، گفت: در انتخابات های گذشته تخلفاتی از سوی شورای نگهبان احراز شد که همکاران ما در قوه قضاییه به آن پیگیری کردند و قوه قضاییه ستادی را جهت پیشگیری از جرایم انتخاباتی تشکیل داده که به تخلفات و جرایم انتخاباتی پیگیری کند ولی اینکه اگر تبلیغات موثر در روند انتخابات باشد شورای نگهبان قطعا ورود خواهد کرد و آنچه که شورای نگهبان ورود می کند تنها در وقت تبلیغات است و در این مواقع اگر تخلفات گسترده ای در امر تبلیغات که در آینده انتخابات موثر باشد شورای نگهبان ورود می کند و مواردی که وجود داشته که آن را در بررسی صلاحیت افراد تأثیر می دهد.
وی با بیان اینکه روش های کنونی در نظارت در تبلیغات انتخاباتی روش های حداقلی ست، گفت: قانون گذار باید در بحث تبلیغات راهکارهای مناسب را تببین کند و شورای نگهبان قوه قضاییه یا مراجع دیگر را مکلف به برخورد با آن پرسشها کند.
در حال تکمیل…

واژه های کلیدی: قانون | قوانین | قانونی | نگهبان | تبلیغات | انتخابات | قانون اساسی | انتخابات خبرگان | مجلس شورای اسلامی | انتخابات مجلس خبرگان | انتخابات ریاست جمهوری

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog